Παρασκευή 27 Ιουλίου 2007

Υδροπλάνα: πολυτέλεια ή αναγκαιότητα;

Η AirSea Lines δραστηριοποιήθηκε πρόσφατα στην Ελλάδα εκτελώντας δρομολόγια με υδροπλάνα.Αρχικά στα Επτάνησα όπου η εναλλακτική του πλοίου ήταν πιο χρονοβόρα και του δρόμου(προς Κέρκυρα) πιο επικίνδυνη. Από αυτό το καλοκαίρι η εταιρεία ήθελε να επεκτείνει τα δρομολόγια της και στα νησιά του Αιγαίου.

Αρχικά υπήρξαν γραφειοκρατικά προβλήματα μηνών σε σχέση με το που έπρεπε να τοποθετηθεί το θαλασσοδρόμιο.Παρά το γεγονός ότι "στριμώχθηκε" στο Λαύριο που πάσχει από την έλλειψη σιδηροδρομικής σύνδεσης και είναι περίπου 1 ώρα με το αυτοκίνητο από το κέντρο της Αθήνας, οι γραμμές λειτούργησαν. Τα υδροπλάνα πλέον θα πετούσαν για Πάρο, Σαντορίνη,Ίο, Μύκονο, Κάλυμνο και Κω, με την προοπτική να επεκταθούν σε άλλα νησιά και παραθαλάσσια αστικά κέντρα όπως το Ηράκλειο, ο Βόλος, η Σύρος, η Ρόδος και Θεσσαλονίκη.

Αυτή ήταν και η δεδηλωμένη επιθυμία των υπουργών Μεταφορών και Επικοινωνιών Μιχάλη Λιάπη και Εμπορικής Ναυτιλίας Μανώλη Κεφαλογιάννη.Με δηλώσεις του μάλιστα ο κ.Λιάπης στα τέλη Μαίου είχε επιβεβαιώσει ότι συνεργαζόταν με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για την θέσπιση νομοθετικής ρύθμισης για την εξασφάλιση επιδότησης για τη λειτουργία γραμμών υδροπλάνων σε απομακρυσμένα - μικρά νησιά χωρίς αεροδρόμιο, όπως τα Ψαρά,τα Αντικύθηρα, η Ανάφη και άλλα μικρονήσια.

Στα τέλη Ιουνίου βγήκε κοινή υπουργική απόφαση των δυο υπουργείων για την δημιουργία 26 νέων υδατοδιαδρόμων σε Αγιο Ευστράτιο, Ανάφη, Αντικύθηρα, Δονούσα, Ερεικούσα, Ηρακλειά, Θύμαινα, Κουφονήσι, Λειψούς, Μαθράκι, Νίσυρο, Οθωνούς, Οινούσσες, Σίκινο, Σχοινούσα, Τήλο, Φολέγανδρο, Φούρνους, Χάλκη και Ψαρά.Σε επόμενο στάδιο θα αδειοδοτούντο επιπλέον υδατοδιάδρομοι σε στη Σητεία, στον Αγιο Νικόλαο, στην Ιεράπετρα, στο Ρέθυμνο, στα Χανιά,στη Γαύδο,στη Σκόπελο και στην Αλόννησο.

Και σε μία θετική εξέλιξη για τον ανταγωνισμό,δύο εταιρείες εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους να δρομολογήσουν υδροπλάνα από τη Θεσσαλονίκη στη Χαλκιδική, στην περιοχή του Αγίου Όρους, στη Λήμνο, στη Μυτιλήνη, στη Χίο και στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και από το Λαύριο προς Πάτρα, Καλαμάτα και Γύθειο.


Από τα παραπάνω μέχρι το τέλος Ιουνίου βλέπουμε μία ραγδαία αύξηση στα δρομολόγια υδροπλάνων και στις μελλοντικές διαδρομές.Ένας τομέας μεταφορών σχεδόν άγνωστος σε μια νησιωτική χώρα όπου το 80% των κατοίκων ζει 1 ώρα μακριά από την θάλασσα.Κι ένας τομέας που ο κρατικός αερομεταφορέας(βλ. Ολύμπικ Ερλάινς) αγνοούσε παντελώς με την στήριξη του ΥΠ.Ε.Ν. και των πλοιοκτητών που έχουν λαμβάνειν τις ετήσιες επιχορηγήσεις για τα πλοία της "άγονης γραμμής".

Όμως αυτό που συνέβη στα τέλη Ιουλίου είναι το εξής τραγικό/ευτράπελο,απόλυτα ενδεικτικό της χώρας που βρισκόμαστε.Στις 23/07/2007 η επίτροπος της ΕΕ για την περιφερειακή πολιτική Ντ.Χούμπνερ απάντησε σε σχετική ερώτηση του Έλληνα Ευρωβουλευτή Δ.Παπαδημούλη ότι: «Η Επιτροπή δεν έχει ενημερωθεί για το ελληνικό πρόγραμμα ανάπτυξης των μεταφορών με υδροπλάνα» προσθέτωντας ότι θα μπορούσε να δοθεί κοινοτική συνδρομή για την ανάπτυξη των υδατοδρομίων .Πρόκειται για μία ακόμη κλασσική περίπτωση αδράνειας και άγνοιας των ελλήνων (αν)αρμοδίων.

Την επομένη σταμάτησε τα δρομολόγια της στο Αιγαίο Πέλαγος η εν λόγω εταιρεία αποδίδοντας την απόφαση "σε καθυστέρηση της παραλαβής νέων αεροσκαφών" και τονίζοντας ότι "δεν αναιρούνται οι σχετικές υπουργικές εξαγγελίες".Ευτυχώς υπήρξε η διαβεβαίωση της εταιρείας για την επαναδραστηριοποίηση της στο Αιγαίο.Μέχρι τότε ίσως να μπορέσουν αυτοί που κάθονται στις αρμόδιες καρέκλες να πράξουν τα δέοντα...

Πως
μπορούν να βοηθήσουν τα υδροπλάνα ;

-Συνδεόυν τα μικρονήσια,ακριτικά και μη, με τον κορμό της χώρας ή μεγάλες νήσους βοηθώντας στην συντήρηση και διατήρηση του ντόπιου πληθυσμού
-Ωφελούν τον τουρισμό σε αυτά τα νησία συνεισφέρωντας στην οικονομική ανάπτυξη
-Απασχολούν εργατικό δυναμικό για υπηρεσίες εδάφους στις περιοχές όπου προσθαλασσώνονται
-Μειώνουν την εξάρτηση του ΥΠ.Ε.Ν. από τους εκβιαστές εφοπλιστές των "άγονων γραμμών"
-Προσφέρουν γρήγορη και άνετη ενναλακτική λύση στους "γηραιούς σκυλοπνίχτες" του Αιγαίου
-Εντείνουν τον ανταγωνισμό με τις εγχώριες αεροπορικές και ακτοπλοικές εταιρείες
-Δεν απαιτούν έργα υποδομής που βλάπτουν το τοπίο και που είναι στις περισσότερες περιπτώσεις είναι αντιπαραγωγικά και αντιπεριβαλλοντικά

Πέρα όμως από την ιδιωτική πρωτοβουλία τάσσομαι υπέρ της λογικής χρήσης τους από τα σώματα Ασφαλείας .Σε περιπτώσεις πυρκαγιάς ή άλλου έκτακτου περιστατικού σε μικρονήσι θα μπορούσαν υδροπλάνα της Πυροσβεστικής να μεταφέρουν πυροσβέστες σε πολύ σύντομο χρόνο.Επίσης το Λιμενικό θα μπορούσε να τα χρησιμοποιεί για την επιτήρηση του θαλάσσιου χώρου όπως και το ΕΚΑΒ για την μεταφορά ασθενών σε νοσοκομεία.Όλες αυτές οι προοπτικές έχουν εξεταστεί και έχουν κριθεί οικονομικά ασύμφορες ή όπως έγινε με την Ολυμπιακή απλά δεν εξετάστηκαν ποτέ;


Σε έναν τομέα ο οποίος είναι υπανάπτυκτος σχεδόν όσο και το σιδηροδρομικό δίκτυο δεν πρέπει να επαναληφθούν τα ίδια λάθη.Πρέπει να ληφθούν οι απαραίτητες κοινοτικές επιδοτήσεις,να λειτουργήσουν άψογα τα θαλασσοδρόμια,να τηρηθούν οι κανόνες εναέριας ασφάλειας και να λειτουργήσουν επιδοτήσεις ανταγωνιστικά με αυτές των ακτοπλοικών συνδέσεων.Επίσης θα πρέπει να παγιωθεί το υπάρχον δίκτυο και να διαφημιστεί κατάλληλα το μέσο αυτό.

Η Ελλάδα μόνο να ωφεληθεί μπορεί από αυτό το είδος μεταφορών,εφόσον επαναλαμβάνω, τηρηθούν στο έπακρο οι διεθνείς κανόνες για την ασφάλεια και το περιβάλλον.

3 σχόλια:

Τζεφέρης Πέτρος είπε...

είχα διαβάσει για τα υδροπλάνα στα επτάνησα και θωρώ ότι είναι σαφώς και προφανώς μια πολύ πολύ καλή λύση και ιδίως αν επεκταθεί και στα νησιά του Αιγαίου που πάσχουν ιδιαίτερα απο συγκοινωνία και ιδίως τη μη τουριστική περίοδο.

Λογικά , πολλές παραλήψεις θα έχουν γίνει (ως ήθισται στην ελλαδίτσα μας) όμως καλλιο αργά παρά ποτέ. Καλό και ευεργετικό θα ήταν να χρησιμοποιηθουν και απο λιμενικό και πυροσβεστική!! Ειδατε τι εγινε στην κεφαλονιά προχθες???

Ας ελπίζουμε ότι θα δρομολογηθούν οι απαραίτητες ενέργειες και όλα θα πάνε κατ ευχήν!!

Αβέβηλος είπε...

Τα υδροπλάνα ασφαλώς και μπορούνε να χρησιμοποιηθούν για την διασύνδεση της ηπειρωτικής ελλάδας με τα νησιά.
Είναι ένας γρήγορος, ασφαλής και αποτελέσματικός τρόπος ιδιαίτερα κατά την διάρκει του καλοκαιριού.
Σχετικά με την χρησιμοποίηση τους από τα σώματα ασφαλείας έχω την εντύπωση ότι δεν είναι ο ιδανικότερος τρόπος.
Η χρήση των υδροπλάνων κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες είναι αναίφικτη, τέτοια αεροσκάφη έχουν χαμηλή πτητική ικανότητα καθώς επίσης και η προσθαλάσσωση σε φουρτουνιασμένη θάλασσα φαντάζει δύσκολη.

korfiatis είπε...

Δυστυχώς φίλε μου τα υδροπλάνα απέτυχαν στα Ιόνια
Δεν πάει ούτε για Γιάννενα ούτε για πουθενά Άλλου